Geçmişe Bakış

Bölüm 1: Oluşum ve Dağılmalar

Geçmişten şimdiye birçok müzik türü ve bu müzik türlerinin de getirdiği yenilikler olmuştur. Anadolu Rock -ilk çıktığı döneme göre anatolia rock-, Türkiye'de rock müziğin gelişmesinde büyük rol oynamıştır. Anadolu Rock'ın ilk temsilcilerinden biri Moğollar'dır. Yine Erkin Koraylar, Cem Karacalar, Barış Mançolar bu dönemde rock müzik sahnesine çıkarak hepsi unutulmaz adamlar listesine girmişlerdir. Daha sonraları hard rock ve diğer rock müzik türleri Türkiye'de giderek yaygınlaşacaktır. 

Ülkemizdeki grupların büyük bir kısmı, Türkiye'de yaşanılan zorlukları şarkılarında dile getirmiştir. Bu, rock müziğin a-politik olmadığının ve her daim sözünü sakınmaktan kaçan tavrının en önemli açıklanan tarafıdır. Eski dönemlerden günümüze kadar hala müzik yapmakta olan birçok grup var, tabi bazıları dağılma sürecine de girdi zamanla. Bu bölümün geri kalan kısmında dağılma ve ara verme süreçleri yaşamış gruplardan bahsedeceğim.

Bulutsuzluk Özlemi, Objektif, Kesmeşeker, Whisky gibi gruplar şarkılarında politik tavrı her zaman ön plana çıkartırken, yine ileriki zamanlarda çıkacak olan Diken, Radical Noise, Almora gibi heavy metal kökenli gruplar sert ve taviz vermeyen duruşlarıyla Türk rock müziğine yeni tatlar kazandırmışlardır. Tabii ilk albümlü punk grubumuz Rashit ve diğer birçok punk gruplarımız da her daim politik sorunlara eğilim göstermiştir.

Ülkemizde punk'ın en iyi temsilcilerinden biri olarak kabul gören Rashit, politik yaklaşımını punk'ın alaycı tavrıyla dile getirmiştir. Türk punk'ı içerisinde birçok grup kendine özgü duruşuyla her daim bu tür sorunlara eğilmiştir. Her ne kadar birçok dinleyici Athena'yı punk kategorisi içinde ele alsa da; aslında Athena tam anlamıyla punk grubu değildir. Ska, Athena'nın müziği için ifade edilebilecek en iyi tanımdır( Ska hakkında daha fazla bilgi toplamak için http://tr.wikipedia.org/wiki/Ska adresini ziyaret ediniz).

Heavy metal'in ülkemizdeki en önemli isimlerinden biri olan Pentagram, her albümüyle ve verdiği konserlerle büyük bir kitle oluşturmuştur. Daha önceki zamanlarda Pentagram'dan ayrılan elemanlar, solo albümler çıkartarak müzikteki yollarına devam etmişlerdir. Grubun eski zamanlarındaki vokalisti Ogün Sanlısoy ve eski gitarist Demir Demirkan uzun yıllardır solo albümleriyle, kendi kitlesini oluşturmuş müzisyenler olarak müzik maceralarına halen devam etmektedirler.

‘'Türkçe sözlü heavy metal de olur'' diyen, başta Whisky olmak üzere; Diken, gibi gruplar bu şekilde, büyük dinleyici kitlesine ulaşmış ve saygın konumlarını halen korumaktadırlar. Yalnız, Whisky'in müziği Diken'e göre biraz daha sade ve daha yavaş sound'a dayalıdır.

Hardcore, Metalcore ve bu gibi benzer tarzlardaki önemli topluluklardan Antisilence, Radical Noise, Ascraeus, Something's Wrong gibi Hammer Müzik''ten çıkan gruplar 90'lı yılların son dönemlerinde oldukça revaçtayken, aradan geçen birkaç yıl sonrasında hepsi de çeşitli sebeplerle sessizliğe bürünmüştür.

Hazır, dağılma ve ara verme aşamasına tabi tutulan gruplardan bahsediyoruz; punk topluluklarımızdan Rashit'ten de bahsetmek gerek. Rashit de dağılma kararı almıştı bir dönem. Daha sonrasında grubun gitaristi Tolga'nın işe tekrardan yeni elemanlarla atılması üzerine devam kararı almıştı topluluk. Akın Eldes'in solo albüm projesi için Bulutsuzluk Özlemi'nden ayrılışı üzerine bu boşluğu daha sonra Serdar Öztop doldurmuştu. Samsun'lu topluluk Objektif ve Kadıköy'lü grup Kesmeşeker de kurulduğu günden bugüne kadar geçen süre zarfında birçok eleman değiştirmek zorunda kalmıştı. Kesmeşeker'den söz etmişken; grubun daimi elemanı Cenk Taner 2001 yılında, solo albüm yayınlamıştı. Pop rock gruplarımızdan Kargo da geçtiğimiz yıllarda müziğe ara vermişti. Bu ara verme sürecinde, elemanlarının her biri farklı şeylerle meşgul olurken; bunlardan, bir tek, solo albüm yayınlayan Koray Candemir gündemdeydi. Yine, Mor ve Ötesi'nin ilk albümünden de bildiğimiz Derin Esmer ve Alper Tekin'in ayrılmasıyla bu boşlukları, Kerem Özyeğen ve Burak Güven doldurmuştu. Bu yazdığım dağılma ve eleman değişikliklerinin aksine Duman grubunda bateriyi çalan Ari Barokas, ileriki zamanlarda gruba kesin olarak dahil olmuştur. Kesmeşeker'in yakın zamanda çıkmış olan ''Kum'' adlı albümünden sonra, gruba konserlerde Kargo'dan bildiğimiz MŞŞ(Mehmet Şenol Şişli) ve gitarda Mavi Sakal'dan Kaan Altan eşlik etmiştir.

 
Bölüm 2: Aramızdan Ayrılanlar

1993 senesinde Whisky'in gitaristi Kamil Özaydın ani bir şekilde geçirdiği beyin kanasıyla, vefat etmiştir. Kamil Özaydın'ın ölümü, bizleri derinden sarsmıştır. Pentagram grubundan Ümit'in güneydoğu'ya askere gitmesi ve askerdeyken, terör örgütüyle çıkan çatışmada şehit düşmesi de yaşadığımız acı olaylardan biridir. 1999 yılında yine bizim için büyük bir isim olan Barış Manço'yu kaybettik. Ölümünden sonra, Barış Manço'nun eşi ve müzik yapımcıları tarafından Best Of niteliğinde ''Mançoloji'' adlı albüm piyasaya sürülmüştü. Son yıllarda Türk rck müziğinde ardı arkası kesilmeyen bu önemli kayıplara, bir de Yavuz Çetin'in vefatı eklenmiştir. Yavuz Çetin 2001 senesinde boğaz köprüsüne çıkarak, kendisini boğazın serin sularına bırakmıştır. Türkiye'nin en önemli gitaristlerinden biri olarak görülen Yavuz Çetin'in intiharı hem bizler için, hem de ailesi ve yakınları için oldukça acı olmuştur. Bir başka önemli kayıp ise 2003 yılında Cem Karaca'ydı. Böylesine büyük isimlerin aramızdan ayrılışları gerek medya gerekse Türk rock ailesi ve takipçileri tarafından büyük yankı uyandırmıştır.
 

Bölüm 3: Türk Rock'ında Fikir Ayrılıkları

Bilinen en büyük çatışma sol görüşlü Objektif ve milliyetçi görüşleriyle dikkat çeken Diken arasında olmuştur. Bir konserde Objektif, Diken‘le aynı sahneyi paylaşmak istemediğini belirtince, bundan ötürü iki grup arasında gerginlik yaşanmıştır. Bilinen zıtlaşmalardan biri de; punk ve metal dinleyenler arasında yaşanmıştır. Özellikle eski Kadıköy ve Bakırköy tayfaları arasında yaşanan gerginlikler bunun birer örneğidir. Bunların haricinde, rock dinleyen insanlara dışarıdan daima saldırılar olmuştur. Rock ve metal gruplarının konserlerine yapılan saldırılar ve sokakta rockerlara yapılan saldırılar, bir dönem çok yoğun bir şekilde yaşanıyordu. Özellikle, toplumun rock dinleyen insanlar hakkındaki tutumu ve önyargısı 90'lı yıllarda oldukça artmıştır. Medyanın bunu, haber aracı olarak kullanması ve bu durumu daha da işin içinden çıkılmaz bir hale sokması ile, sokakta rockerlar birçok hakarete ve saldırıya uğramıştır. Satanizm davasının mahal vermesi de bunun en neticeli sonucu olmuştur medya için. Bu durumdan ötürü birçok insan gözaltına alınmıştır. Hatta bir gün, Tv'de haberleri izlerken, satanizm davasından ötürü tutuklanan bir takım kişileri gördüm. Bunların arasında gruplarımızdan ve müzik şirketlerimizden tanıdık simaları görmek, gerçekten üzücüydü. Alakalı alakasız birçok kişi satanist damgası yemişti. Bundan en büyük çıkarı medya sağladı, malzeme lazımdı medyaya, bu yolla rockerları kullanmak istediler tabi. Başarılı da oldular.

 
Bölüm 4: Yanlış Lanse Edilen Anadolu Rock

Türkiye'de rock müzik kendi içinde, dinleyeninden, müzisyenine, konser düzenleyen organizatöründen, yayın kolunda çalışanlarına kadar, bir bağ oluşturmuşken; pop ve arabesk'ten soyunma kişiler ortada bir rock star imajı yaratmaya çalışmışlardır. Bunun oluşumuna da, piyasacı müzik firmaları ön ayak olmuşlardır. Çünkü müzik firmalarının yaptığı albümlerin, doğru dinleyici kitlesine ulaşmasından ziyade; her türlü kitleye ulaşması isteniliyor. Bu nedenle, bir albümün içinde rock öğeleri de olsun, pop öğeleri de olsun, arabesk öğeleri de olsun ki; her türlü dinleyici albümü satın alsın. Kıssadan hisse; amaçları o albümün çok satmasını sağlamak.. Haluk Levent, Kıraç, Murat Kekilli, Murat Göğebakan gibi isimlerde bu özellik oldukça net. Rock ve piyasa müzikleri diye tabir ettiğimiz, arabesk ve pop bir araya getirilerek; her türlü dinleyicinin bu tür müzisyenlerin albümlerini alması, hedef alınmış bir strateji. Örneklerini verdiğim bu isimler, Anadolu Rock yapıyoruz , edalarıyla ortalıkta dolaşıyorlar. Bu durum Anadolu Rock'ın yanlış lanse edilmesine neden olmuştur çoğu zaman. Bu tarz müzisyenler; karmaşık olmayan, olabildiğince basit notalar zincirine dayalı müziğin üzerine, genellikle sadece aşkı liriksel olarak anlatıyorlar. Nitekim, bu anadolu rock değildir. Evet, aşkı konu almak için herhangi bir müzik türü yoktur, her müzik türünde aşk anlatılabilir. Lakin, anadolu rock daha çok Anadolu insanını anlatır. Anadolu insanının yaşayışını, acılarını, hüzünlerini, sevincini vs.. her anlamda Anadolu insanına hitap eder.
 
Serkan BEYDE
Şehir Rock internet dergisi 2005

Serkan Beyde

Bu yazıyla ilgili fikirlerinizi bana iletebilir ve yazımı sosyal medya hesaplarınızdan paylaşarak daha çok kişi tarafından okunmasını sağlayabilirsiniz.

Hiç yorum yok: